Strefy Czystego Transportu (SCT)

Strefy Czystego Transportu (SCT) to temat, który w ostatnich miesiącach budzi duże emocje wśród kierowców w Polsce. Ich celem jest ograniczenie wjazdu do centrów miast samochodów, które nie spełniają określonych norm emisji spalin. Gdzie już wprowadzono SCT, a gdzie i kiedy pojawią się kolejne? Oto aktualny przegląd sytuacji.

Gdzie już są strefy czystego transportu?

Pierwszą i jak dotąd jedyną działającą Strefą Czystego Transportu w Polsce jest SCT w Warszawie. Zaczęła obowiązywać od 1 lipca 2024 roku i obejmuje centrum miasta oraz przyległe dzielnice, takie jak Grochów, Saska Kępa, Praga, Ochota i Wola. Ograniczenia dotyczą przede wszystkim najstarszych samochodów – do strefy nie mogą wjeżdżać auta benzynowe niespełniające normy Euro 2 (wyprodukowane przed 1997 rokiem) oraz diesle niespełniające normy Euro 4 (wyprodukowane przed 2005 rokiem). W kolejnych latach wymogi będą stopniowo zaostrzane.

Gdzie i kiedy powstaną kolejne SCT?

Kolejne miasta przygotowują się do uruchomienia własnych stref czystego transportu:

  • Kraków – Według uchwały, SCT ma zacząć obowiązywać od 1 lipca 2025 roku i obejmie praktycznie całe miasto. W pierwszym etapie do ruchu będą dopuszczone tylko pojazdy benzynowe i LPG spełniające normę Euro 4 (wyprodukowane po 2005 roku) oraz diesle spełniające normę Euro 6 (wyprodukowane po 2012 roku). Limity te będą zaostrzane co dwa lata. Do 2030 roku mieszkańcy Krakowa będą jednak zwolnieni z tych przepisów.
  • Wrocław – SCT ma ruszyć w 2025 roku. Obejmie centrum oraz część śródmieścia, m.in. Stare Miasto, Nadodrze, Ołbin, Kleczków, Plac Grunwaldzki, Przedmieście Oławskie, Przedmieście Świdnickie i fragment Szczepina. Strefa zajmie około 6% powierzchni miasta, ale mieszka tam aż 23% wrocławian. Ograniczenia będą wprowadzane etapami – w 2025 roku nie wjadą najstarsze diesle (poniżej Euro 4), a w kolejnych latach normy będą zaostrzane.
  • Katowice – Miasto znalazło się na liście aglomeracji, które mogą być objęte obowiązkiem utworzenia SCT, ale obecnie nie ma konkretnych planów wdrożenia strefy.

Które miasta są następne?

Poza Warszawą, Krakowem i Wrocławiem, możliwość wprowadzenia SCT analizują także inne duże miasta, m.in. Gliwice, Lublin, Rzeszów, Toruń, Łódź i Poznań. Decyzja o uruchomieniu strefy zależy od poziomu zanieczyszczenia powietrza – jeśli zostaną przekroczone normy dwutlenku azotu, Inspektor Ochrony Środowiska może nakazać ich utworzenie. W praktyce oznacza to, że w najbliższych latach SCT mogą pojawić się w większości polskich miast powyżej 100 tys. mieszkańców.

Harmonogram zmian

  • Warszawa – SCT działa od 1 lipca 2024 r.
  • Kraków – start SCT zaplanowany na 1 lipca 2025 r.
  • Wrocław – SCT ruszy w 2025 r.
  • Inne miasta – decyzje będą podejmowane w zależności od sytuacji środowiskowej i lokalnych uchwał.

Strefy czystego transportu w Polsce to proces rozłożony na lata. Ich zasięg i restrykcyjność będą stopniowo rosły, a kolejne miasta dołączą do programu wraz z zaostrzaniem przepisów i rosnącą presją na poprawę jakości powietrza.

Źródła:


Opublikowano

w

,

przez